Waktu...

Waktu adalah inti pati berputarnya dunia. Waktu bergerak maju dan tidak mungkin mundur dengan kelajuan detik yang sama. Waktu adalah catatan sejarah seseorang dan waktu adalah kesempatan.

Waktu dalam bahasa Yunani mempunyai dua makna, iaitu kronos dan kairos. Kronos mengacu kepada urutan waktu yang berjalan secara kronologi, sedangkan kairos mengacu kepada hakikat waktu, saat atau detik dalam waktu, yang tidak akan kembali lagi.


Bertapa berharganya waktu hingga John C maxwell menulis di dalam bukunya yg berjudul Today Matters seperti berikut:

Bagi mengetahui nilai setahun...tanyakanlah
Kepada murid yang gagal dalam ujian akhir
Bagi mengetahui nilai sesuatu bulan...tanyakanlah
Kepada ibuyang melahirkan bayi yang tidak cukup bulan
Bagi mengetahui nilai satu minggu...tanyakanlah
Kepada editor sebuah majalah berita minggu

Bagi mengetahui nilai satu hari...tanyakanlah
Kepada buruh harian yang mempunyai enam orang anak

Bagi mengetahui nilai satu minit...tanyakanlah
Kepada kekasih yang sedang menunggu waktu untuk bertemu

Bagi mengetahui nilai satu saat..tanyakanlah
Kepada orang yang terselamat dari kemalagan

Bagi mengetahui nilai satu milisaat..tanyakanlah
Kepada pemenang pingat perak dalam sukan Olimpik

(petikan dari Buku "Mencari Makna Kehidupan)

kenapa aku tulis tentang Waktu dlm posting kali ni..?? Sebab aku baca buku "Mencari Makna Hidup" salah satu bab dalam buku tu menceritakan tentang waktu.

bila difikirkan balik dengan apa yg telah aku lalui selama ini, terlalu byk waktu yg aku telah sia-siakan sepanjang hidup aku.banyak waktu yg aku korban dlm hidup aku utk kebahagian orang lain dan cuma sedikit saja waktu utk aku merasa nikmat kebahagian.

kini terasa bagaikan terhimpit dan rasa bagai kan tiada waktu lg yg dapat aku luangkan utk diri sendiri. kerana waktu yg ada bagaikan akan tamat pada bila-bila masa lagi.

tiada ruang utk "melengahkan" waktu, apa yg perlu aku lakukan adalah terus kan perjalanan yg mungkin bakal terhenti apabila sampai pada waktunya. tiada lagi peluang utk dibiarkan, sekarang ni lah masanya utk terus "meraih" tanpa perlu mebiarkan ianya berlalu pergi begitu saja.

No comments: